Prepych na úkor hladomoru?

Autor: Zuzana Uríčková | 28.4.2014 o 19:12 | (upravené 28.4.2014 o 19:21) Karma článku: 7,53 | Prečítané:  421x

Zbierky na pomoc hladujúcim v krajinách "tretieho" sveta netreba nikomu nijak zvlášť predstavovať; organizácií a charít zaoberajúcimi sa týmito činnosťami je nespočetne. Nemusíte ich ani nijak špeciálne vyhľadávať, nájdu si vás samé a už- už k vám prosebne natŕčajú ruku, teda, radšej hneď obe. Veď aj srdciami z ľadu by pohli slová o tom, že za dve eurá má päť detí v Sudáne stravu na mesiac. Samozrejme, pridaná ilustrácia tento efekt ešte niekoľkokrát znásobí. Inou, veľmi účinnou variantou je, keď nejaká známa značka vrámci svojej reklamnej kampane, priamo počas bežiaceho spotu vyhlási, že ak si zakúpite X Y kusov ich tovaru, časť sumy ( veľmi, veľmi malá časť) poputuje práve na pomoc ľuďom v krajinách s nedostatkom jedla.

 

Nechcem sa však vyjadrovať k činnosti charít, o tom, či naozaj nakladajú s darovanými príspevkami skutočne tak, ako hovoria. Alebo či nejaká jednorázová "akcia" spoločností, televízií, a podobných,  nie je skôr výsmechom, ako pomocou; veď je jasné, že "na to majú" aj bez trápneho lákania peňazí od spotrebiteľa a publika. A samozrejme, bez zbytočného "humbuku". Každý máme však vlastné (s)vedomie.

Pred časom bola na verejnosť uvedená informácia o tom, že počet  populácie na Zemi prekročil sedem miliárd. Do konca storočia sa má toto číslo dokonca zaokrúhliť na desať. Niežeby naša planéta v súčasnosti dokázala uživiť všetkých. Svedčia o tom nielen moje úvodné riadky o množstve charitatívnych organizácií, ktoré sa snažia zmierniť následky. Ak je teda jedla a potravín málo, prečo si dnes možno hodiny vyberať nielen z neuveriteľného množstva tovaru v hyper/ supermarketoch, ale aj z obchodov samotných?

Určite sa stalo neraz aj vám- chladnička bola prázdna, prípadne tam hnilo niekoľko nezjedených cherry paradajok a zelenela sa saláma. Chcete nakúpiť lacno a výhodne, preštudujete teda hŕbu akciových letákov, čo sa vám nazbieralo v schránke a vyberiete sa za tým najvýhodnejším nákupom. A ozaj, predtým si možno ešte napíšete zoznam, na čo nezabudnúť. Vo vybranom obchode opantaný atmosférou hromadného šialenstva z nákupu však do košíka nahadzujete a prihadzujete, zoznam je bezpečne uložený a pred prečítaním chránený- vo vrecku, či v peňaženke. Ak vás neomráčila zaplatená suma, vysmiaty si odnášate plné tašky domov. O pár dní, možno týždňov však prekvapene zisťujete, že polovica zeleniny je už zvädnutá a nejedlá, že jogurtu sa blíži posledný možný deň spotreby, a že zvyšok zakúpeného ani nemáte radi a už vôbec ho nemáte v pláne zjesť. A tak robíte poriadky a- vyhadzujete. Aj veta starých mám o tom, že jedlo do koša nepatrí, je úplne zabudnutá.

Len v Európe sa denne vyhodí 90 miliónov ton nezjedených potravín denne.

Aj keď by niekto mohol namietať, že domácnosti majú na tomto minimálny podiel, v skutočnosti len samotní koneční spotrebitelia vyhodia až dve tretiny. Ešte zarážajúcejšie pôsobí skutočnosť, že vyhadzujeme 1/ 3 všetkého, čo sa na Zemi vypestuje.

A v inej časti sveta ľudia trpia hladom.

Tam kde je dostatok, vládne konzum. Aby jedlo plnilo svoju primárnu úlohu nám už nie je dosť. Musí spĺňať aj naše nové nároky a očakávania.

Musí byť estetické- zakrivené uhorky a mrkvy, zemiaky menšie ako päsť- tomu sa spotrebitelia v obchodných reťazcoch určite vyhnú. Vlastne aj reťazce samotné.

Nedávno som v dokumente Čerstvé, ale v kontajneri zaregistrovala informáciu, že takéto ovocie a zelenina tvorí približne polovicu úrody. Už priamo pri zbere sa však nechávajú na poliach a plantážach, zbierať ich je zbytočné, nikto takéto plodiny nekúpi.

Ak chcete zmeniť svet, mali by ste začať od seba. Aj v tomto prípade to platí. Možno, ak by sme dali pozor na to, čo a koľko nakupujeme, nevyhadzovalo by sa zbytočne toľko potravín, nevyšla by nazmar náročná práca roľníkov a pestovateľov, menej ľudí by hladovalo dnes, v budúcnosti... a nebolo by treba ani toľko charít.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?